Geschreven door: Anne Uelderink – Anuel
“Deze Big Deal kun je echt niet missen! …Duik niet in de aanbiedingen, maar in je kast en breng de waarde van kleding terug”. Dit is waar outdoor kledingmerk Bever in de weken voorafgaand aan Black Friday reclame voor maakt. Super sterk als je het mij vraagt. Een geweldige tegenhanger van de merken die wel met de grootste kortingen strooien. Want waarschijnlijk puilde je mailbox alweer uit tijdens Black Friday, ontkom je er in winkelstraten niet aan en herken je de hysterische beelden vanuit Amerika. Naast dat Nederlandse merken het gevoel hebben achter te blijven wanneer ze niet meedoen, denken consumenten ook dat ze moeten kopen tijdens deze commerciële traditie.
Ik geef toe, dat gevoel is niet onbegrijpelijk. Met invloeden als Social Media, influencers en het
gemak van online shoppen, is de drempel zo laag om toch maar die ene jurk of trui aan te schaffen.
Daarbij is het zelfs een natuurlijk verschijnsel. Het geluksgevoel dat vrijkomt in je lichaam bij het
aanschaffen van iets nieuws is bij velen wel bekend, namelijk dopamine. Helaas is deze dopamine
rush maar van korte duur… het gevolg? Het verlangen naar meer. Dit is moeilijk onder controle te
krijgen, want dit zit in onze natuur. Dus je zoekt weer naar een nieuwe boost om het verlangen te
stillen.
Globalisering van de kledingindustrie
Maar zijn we hier niet te veel in doorgeslagen? Zeker wel! En dit heeft voornamelijk te maken met de globalisering van de kledingindustrie. De productie van kleding is grotendeels verplaatst naar landen als China, India en Bangladesh. Waar het veel goedkoper is om kleding te produceren door de lage lonen, maar medewerkers wel keihard moeten werken om minimale productie aantallen te halen. We zijn van fashion, naar fast fashion, naar ultra fast fashion gegaan; waar het ene fast fashion brand iedere paar weken een nieuwe collectie in de winkel heeft liggen, is dit bij andere webshops inmiddels versneld naar iedere paar dagen een gloednieuwe kledinglijn. Dit heeft niet alleen enorme gevolgen voor de fabrieksarbeiders en de natuur, maar het is ook schadelijk voor onze eigen gezondheid. Veel van deze Aziatische merken voldoen niet aan de Europese normen, waardoor kleding vaak schadelijke chemicaliën bevat.
Lees hoe je met de StijlID van MilieuCentraal weer parels vind in je eigen kledingkast
De waarde van kleding terugbrengen
We kunnen wel stellen dat de waarde van kleding flink is gedaald. En dat is naar mijn mening nu
precies waar consumenten impact in kunnen maken: De waarde van kleding weer terug gaan zien!
Kleding wordt door mensenhanden gemaakt en is daardoor in principe nog steeds een ambacht. Het kopen van een kledingstuk zou dan ook iets bijzonders moeten zijn, een echte aanvulling op je
bestaande kledingkast. Als je deze mindset toepast, let je automatisch meer op de kwaliteit,
duurzaamheid en stijl van het item. Stel jezelf als consument vragen zoals: Is het artikel goed in
elkaar gestikt? Worden er biologische of gerecyclede materialen gebruikt? Waar is het kledingstuk
geproduceerd? Hoe transparant is het kledingmerk? Kan ik dit met items uit mijn eigen kast
combineren? Is er een tweedehands alternatief?
Bij ieder mogelijk verlangen is het van belang om je bewust af te vragen of je het wel echt nodig
hebt. Of het kledingstuk wel echt waarde toevoegt. En om nog een keer terug te komen op die
dopamine rush: Het is goed om te beseffen dat het geluksmoment van korte duur is. Wat als we het
verlangen omdraaien? Dat we in plaats van een impulsieve aankoop, juist blij worden van het niet
kopen. Want dat is de kracht van keuze: je kunt bewust beslissen om juist niets te kopen – en dat
voelt, op de lange termijn, vaak veel beter.
Over de schrijver
Ik ben Anne, en mijn passie voor duurzaamheid en mode drijft mij om een positieve impact te maken in de kledingindustrie. Na het zien van de documentaire The True Cost – een kleine tien jaar geleden – werd ik mij voor het eerst bewust van de wereld die achter een kledingstuk schuilgaat. Vanaf dat moment besloot ik als consument geen bijdrage meer te leveren aan de schadelijke kant van de industrie. Geen bijdrage meer? Jazeker, mijn eerste kleedgeld werd ook bij Primark besteed. In de jaren die volgden heb ik – mede door mijn studies – kennis en ervaring opgedaan in de
kledingindustrie.
Momenteel ben ik werkzaam bij een bedrijfskledingleverancier waar ik mij verdiep in de productieketen en klanten informeer over verbeteringen in duurzaamheid waar zij ook aandeel in hebben. Daarnaast komt mijn passie tot uiting in mijn eigen onderneming AnUel. Met AnUel bied ik een directe schakel tussen consumenten en de (complexe) kledingindustrie. Ik deel mijn kennis en bied een selectieve collectie van pre-loved kledingitems aan om bij te dragen aan een milieuvriendelijke- en ethisch verantwoorde keten.
Annel Uelderink
Instagram: @anuel_sustainable
LinkedIn: @anneuelderink
Website: www.anuel.nl