Uitgelichte afbeelding

Kledingmerk Kuyichi – “Make the switch!”

De afgelopen tijd heb ik contact gehad met het duurzame kledingmerk Kuyichi. Het merk Kuyichi staat voor eerlijke en tijdloze producten. De items moeten niet alleen trends doorstaan, maar ook lang gedragen kunnen worden. Ik had de eer om ze te mogen interviewen. In dit artikel schrijf ik over hoe ze zijn begonnen, de uitdagingen, hun herstart en hoe ze hun missie vast blijven houden.

Wat is de missie van Kuyichi? En hoe zorgen jullie dat die missie wordt doorgezet?
“Kuyichi is vernoemd naar de Peruaanse god van de regenboog die kleur en positiviteit brengt in de samenleving. Wij zijn er om hetzelfde in de mode-industrie te doen: wij willen een systeem creëren dat het leven voor iedereen in de keten leuk maakt. Hierin hebben we een duidelijke ambitie: ‘unfashion the industry’. Dit houdt in dat we zelf tegen fast fashion in proberen te gaan en de focus leggen op kwaliteit, transparantie, eerlijke productie en lage milieu-impact. Deze elementen zitten verweven in ons gehele merk; van de keuze om geen seizoensverkoop meer te doen tot de keuze van de productiepartners, materialen en processen. We hopen om in de toekomst nog dieper in de supply chain te duiken, meer met boeren te werken en onze positieve impact door de keten heen te vergroten.”

Op dit moment zijn jullie bezig met jullie eerste grote campagne: Make the Switch. Wat houdt deze campagne in en wat maakt dat jullie dit nu doen?
We zijn inderdaad bezig met de campagne ‘Make the Switch’. Deze campagne richt zich op het wereldwijd tekort aan biologisch katoen en de redenen dat boeren hun productie niet omzetten van conventioneel naar biologisch. Kuyichi focust zich hiermee op katoen dat op een milieuvriendelijke manier geproduceerd is. Hierbij ondersteunen we een boer bij de omschakeling naar biologisch katoen door relaties in hun keten opnieuw op te bouwen. We hopen met deze campagne dat het consumentenbewustzijn groeit en ook meer bedrijven ons zullen volgen. Helaas is er in de 23 jaar dat wij in de industrie zitten namelijk nog weinig veranderd binnen de katoenindustrie. It’s time to make the switch!”

Jullie hebben op een gegeven moment een doorstart gemaakt. Waarom hebben jullie ervoor gekozen? En wat maakt dat jullie nu kunnen voortbestaan?
Het is lastig voor duurzame merken om bestaansrecht te krijgen tussen alle grote spelers. De doorstart gaf ons kans om Kuyichi opnieuw vorm te geven. Zo hebben we na de doorstart besloten om te stoppen met de uitverkoop en onze broeken vegan te maken door geen leren patches meer te gebruiken. We zijn over de jaren heen weer langzaam het merk gaan bouwen met de kennis van oud Kuyichi en de innovaties en ontwikkelingen van de huidige tijd.”

Jullie doen je best om een eerlijk duurzaam merk te zijn. Hoe onderscheiden jullie je van de merken die vooral gebruik maken van greenwashing*?
“Wat ons betreft komt dat aan op transparantie. Niet alleen zeggen dat je het doet, maar ook bewijzen dat je het doet. Dit doen we door transparant te zijn over onze partners en processen, maar ook door dit te bewijzen met certificaten en te rapporteren in ons duurzaamheidsrapport. Ook proberen we via ons blog een bewuste consument te helpen. We zijn namelijk van mening dat je pas een bewuste keuze kan maken als je snapt wat er achter de keuze zit. Daarom vind je daar informatie over veel verschillende dingen. Van Fair Wear** tot recycling.”

Hoe verwerken jullie duurzaamheid in het productieproces?
“Dit doen we op een aantal manieren. Meer uitgebreide informatie kan je op onze website vinden. We proberen het zo duurzaam mogelijk te houden. Op dit moment is Turkije de dichtsbijzijnste grote duurzame katoenfabrikant. Daarom we hebben vanuit onder andere India de productie hierheen gehaald. Turkije klinkt misschien ver, maar het is de enige partner die gerecycled katoen op voorraad heeft en bijzondere denim maakt. Verder proberen we onze collectie ook heel basic te houden. De focus ligt hierbij ook echt op duurzaam katoen van een eerlijke boer. We focussen op het verhaal achter ons merk. Verder hebben we geen seizoen uitverkoop en kiezen we zorgvuldig onze productiepartners en onze materialen

Hoe zorgen jullie dat mensen jullie producten ook daadwerkelijk kopen?
“Dit zit eigenlijk verwerkt in onze slogan: ‘make the switch’. We proberen in te spelen op het gevoel van frustratie van de consumenten in dat ze niet weten waar ze de echte duurzame keuzes kunnen maken. We proberen te laten zien wat de consument zélf kan doen, gewoon vanaf je eigen bank. Mensen kunnen zelf de stap nemen om voor duurzaamheid te gaan door via hun te investeren in biologisch katoen. Ook willen we door middel van transparantie over productie en materialen laten zien dat de kledingkeuze ook echt duurzaam is.”

Dan als afsluitende vraag: waar zijn jullie trots op binnen Kuyichi?
“Kuyichi is ontstaan vanuit het doel om biologisch katoen de norm te maken. We waren de eerste die een spijkerbroek maakte van biologisch katoen en op die oorsprong zijn we enorm trots. Vanuit daar hebben we onze focus verbreed en zijn we meer holistisch gaan kijken naar duurzaamheid. Hierdoor werken we nu over de hele breedte constant aan verbetering. We zijn met een team dat heel hard werkt om het beter te doen. Het is die mindset die de drijfveer en kracht is van Kuyichi. Daar mogen we heel trots op zijn!”

Wil je nu meer weten over Kuyichi? De website is echt het bekijken waard. Ik heb veel geleerd over katoenproductie en duurzaamheid door enkel naar hun website te gaan. Mocht je dus weer nieuwe kleding nodig hebben, hou dan vooral dit merk in je achterhoofd. Want hoe mooi is het om met je aankoop bij te dragen aan een eerlijkere katoenindustrie!

Definities:
* Greenwashing = het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is.
**Fair Wear =  Het keurmerk van de Fair Wear Foundation geeft aan dat kleding onder goede en veilige werkomstandigheden is gemaakt.


Winkelwagen
Scroll naar boven