Uitgelichte afbeelding

Eko-telling 2025: 43% meer biologische groente en fruit in het schap

ASSEN – Het aanbod van biologische aardappelen, groente en fruit (AGF) in Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar flink toegenomen blijkt uit de EKO-telling 2025 van Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL). Er is een stijging van maar liefst 43%: van gemiddeld 24 naar 35 verschillende biologische versproducten per supermarkt.

Het is voor het eerst in acht jaar dat zo’n duidelijke groei wordt waargenomen. Toch blijft het tempo achter bij wat nodig is voor het halen van de biodiversiteitsdoelen en het beschermen van insecten en bijen, stelt PAN-NL.

Albert Heijn ruim op kop, Aldi en Dirk blijven achter

Albert Heijn voert de lijst aan met gemiddeld 58 biologische producten in het versschap. Lidl, Jumbo en PLUS volgen met elk 37 producten – een flinke sprong vooruit vergeleken met eerdere jaren. Supermarktketen Dirk werd dit jaar voor het eerst meegeteld, met een score van 13 producten. Aldi sluit de rij met slechts 6 biologische AGF-producten – zonder ook maar één vers biologisch stuk fruit.

Hoe werd er geteld bij de EKO-telling 2025?

De telling werd begin 2025 uitgevoerd door 20 vrijwilligers in 60 filialen verspreid over 9 provincies. Zij bezochten de zes grootste supermarktketens in Nederland en telden op basis van een gestandaardiseerde lijst het aantal daadwerkelijk beschikbare biologische AGF-producten. De uitkomsten geven een actueel en representatief beeld van het biologische aanbod, en zijn vergeleken met eerdere jaren.

Eko-telling 2025: 43% meer biologische groente en fruit in het schap
Foto via Unsplash

Groei zonder heldere visie

Ondanks de gemiddelde stijging in aanbod, blijkt uit de analyse van PAN-NL dat de meeste supermarkten geen duidelijke strategie hanteren om het aandeel biologisch structureel te verhogen. Alleen PLUS en Dirk hebben concrete omzetdoelen geformuleerd: van 2,5% biologisch in 2023 naar 5% in 2025/2026.

Andere ketens blijven hangen in algemene duurzaamheidsambities en zetten in op keurmerken die het gebruik van pesticiden niet uitsluiten. Een voorbeeld is het ‘On the way to PlanetProof’-label, waarmee onder andere Aldi producten aanbiedt die nog steeds met chemische bestrijdingsmiddelen worden geteeld.

>>> Lees ook: we legde ons eigen geveltuintje aan in Amsterdam deze earth-day!

PAN-NL doet oproep aan de politiek naar aanleiding van Eko-telling 2025

Om de stijgende lijn vast te houden én versnellen, roept PAN-NL de overheid op tot actie. De organisatie pleit voor:

  • Afschaffing van de btw op biologische producten
  • Een heffing op chemische bestrijdingsmiddelen
  • Een verplicht omzetdoel van 15% biologisch AGF in 2030 voor supermarkten

Met deze maatregelen hoopt PAN-NL het biologische aanbod verder te vergroten en écht gifvrij voedsel de norm te maken.

Winkelwagen
Scroll naar boven