Fashion for Good kondigde vandaag “Closing the Footwear Loop” aan, een groot initiatief dat 14 toonaangevende mode- en schoenmerken. Samen met hun bestaande circulariteitsprogramma’s samenbrengt. Om de complexe circulariteitsproblemen van de industrie aan te pakken. Dit samenwerkingsproject heeft als doel, de transformatie van het huidige lineaire “take-make-dispose” model van schoeisel naar een circulair model mogelijk te maken. Waarbij innovatie in de hele waardeketen wordt gestimuleerd.
Deelnemende merken zijn onder andere: adidas, DEICHMANN, Dr. Martens, Footwear Innovation Foundation (aangesloten bij FDRA), Inditex, lululemon, ON, Otto Group, Puma, Reformation, Target, Tommy Hilfiger, Vivobarefoot en Zalando.
Schoenen: Een complexe uitdaging
De wereldwijde schoenenindustrie produceert jaarlijks maar liefst 23,8 miljard paar schoenen, een cijfer dat zowel de schaal als de ecologische voetafdruk benadrukt. Elke schoen bestaat gemiddeld uit meer dan 60 verschillende onderdelen. Dit variërend van stoffen en kunststoffen tot rubber en kleefstoffen, die nauwgezet worden geassembleerd om te voldoen aan de eisen op het gebied van prestaties, esthetiek en kosten.
Deze complexiteit belemmert echter de toepassing van circulaire praktijken, waardoor de sector achterblijft op het gebied van circulaire innovatie in vergelijking met andere gebieden van de mode.
Hoewel zowel consumenten als de sector steeds vaker vragen om meer circulaire oplossingen, is de realiteit grimmig: de meest recente onderzoeken concluderen dat ongeveer 90% van het schoeisel op de vuilnisbelt belandt, wat bijdraagt aan een steeds grotere afvalberg.
In tegenstelling tot andere gebieden van de mode, waar innovatie gemakkelijker is geïntegreerd, bemoeilijken de multi-materiaalconstructie en het complexe ontwerp van schoeisel de inspanningen om effectief te sorteren, demonteren of recyclen.
Uitdaging
Deze uitdaging wordt nog verergerd door een gebrek aan infrastructuur voor omgekeerde logistiek en het ontbreken van ontwerpprincipes die circulariteit als prioriteit stellen. De huidige praktijken zijn grotendeels gericht op lineaire productiemodellen – produceren, gebruiken en weggooien – waarbij geen rekening wordt gehouden met de levenscyclus van producten. De achterstand van de sector op het gebied van innovatie ten opzichte van kleding onderstreept de urgentie van systemische verandering, aangezien de gevolgen voor het milieu van niets doen zich blijven opstapelen.
Hoewel deze complexiteit een belangrijke hindernis vormt, zijn merken al bezig met het verkennen van innovatieve oplossingen, waaronder vooruitgang op het gebied van materiaalwetenschap en terugnameprogramma’s, om deze uitdagingen aan te pakken en de weg te bereiden voor meer circulair schoeisel.
Deze individuele inspanningen vormen een aanvulling op het gezamenlijke werk binnen “Closing the Footwear Loop”, waardoor een synergetische aanpak ontstaat om veranderingen in de hele industrie te stimuleren.
We werken samen met ecosysteempartners The Footwear Collective, Global Footwear Future Coalition (GFFC) en Global Fashion Agenda om een gezamenlijke aanpak in de hele branche te stimuleren.
Closing the Footwear Loop
Dit project is ontstaan uit Pioneering the Future of Footwear en richt zich op meerdere belangrijke interventiepunten: een gebrek aan infrastructuur aan het einde van de levensduur, complexe ontwerpen van meerdere materialen en een behoefte aan een uniforme benadering van circulariteit. Dit project levert:
● Gedetailleerd in kaart brengen van Europese afvalstromen van schoeisel (in samenwerking met Circle Economy), met cruciale gegevens over volumes, materialen, herbruikbaarheid en recyclebaarheid. (Rapport en beoordeling van de business case worden verwacht in 2025)
● Een stappenplan voor het ontwerpen van circulaire schoenen, ontwikkeld in samenwerking met Fashion for Good Alumni circular.fashion, met principes voor materiaalselectie, duurzaamheid, recyclebaarheid, repareerbaarheid en verantwoord chemisch beheer. (Richtlijnen verschijnen in 2025)
● Validatie van innovaties op het gebied van eindgebruik, inclusief proeven en effectbeoordelingen, om de huidige knelpunten te overwinnen en industriebrede toepassing te stimuleren. (Gerecycleerde materiaaloutput voor 2026)
“De schoenenindustrie staat op een kritiek keerpunt. Met miljarden schoenen die jaarlijks worden geproduceerd en waarvan 90% op de vuilnisbelt belandt, is ‘Closing the Footwear Loop’ onze meest ambitieuze poging tot nu toe om opnieuw te bekijken hoe we schoenen ontwerpen, gebruiken en weggooien. Door 14 toonaangevende merken samen te brengen, pakken we niet alleen een uitdaging aan – we creëren een blauwdruk voor systemische verandering.”
– Katrin Ley, algemeen directeur van Fashion for Good.
Je kunt meer informatie vinden over het project hier.
Over fashion for good
Fashion for Good is de pionier op het gebied van gezamenlijke innovatie in de mode-industrie.
Haar Innovatieplatform verbindt merken, fabrikanten, vernieuwers en financiers om gezamenlijk de industrie te transformeren en nieuwe ideeën en technologieën van niche naar norm te brengen.
De programma’s van Fashion for Good worden ondersteund door oprichtingspartner Laudes Foundation, medeoprichter William McDonough en partners uit de industrie, adidas, Arvind Limited, BESTSELLER, Birla Cellulose, C&A, CHANEL, Inditex, Kering, Levi Strauss & Co, Norrøna, ON, Otto Group, Paradise Textiles, Patagonia, PDS Limited, PVH Corp, Reformation, Shahi Exports, Target, Teijin Frontier en Zalando.
Website: www.fashionforgood.com
Linkedin: @fashionforgood
Instagram: @fashionforgood
Lees hier hoe je je kledingkast kan verduurzamen.